Reumatische klachten

Heeft u pijnlijke, stijve gewrichten? Heeft u reumatoïde artritis of andere reumatische klachten? Lijd u aan de ziekte van Bechterew? Ontstoken gewrichten kunnen dik worden en pijn doen, waardoor bewegen moeilijker en wordt. Dit beperkt u in uw dagelijks leven. Therapie vergroot uw bewegingsvrijheid.

Onder reuma vallen meer dan 100 aandoeningen: klachten in gewrichten, spieren, pezen en botten die niet door een ongeval zijn ontstaan. De oorzaak is meestal onbekend. Reumatische klachten zijn helaas niet te genezen. Wel zijn ze goed te behandelen met oefentherapie of fysiotherapie, waardoor u er beter mee om kunt gaan en er minder last van hebt.

Hoe helpt uw therapeut u?

In een kennismakingsgesprek (de intake) brengt de therapeut uw klachten in kaart. Vervolgens krijgt u advies en verschillende oefeningen, waarbij u het verschil gaat ervaren tussen spanning en ontspanning. Onder begeleiding van uw therapeut werkt u zelf aan het herstel van de balans tussen spanning en ontspanning, actief zijn en rust nemen. Hierbij verbetert u ook uw lichamelijke conditie.

Tijdens de behandeling leert u uw eigen mogelijkheden en grenzen beter kennen. U ontdekt hoe u kunt bewegen op een manier die uw lichaam minder belast. Uw therapeut zorgt ervoor dat alle houdingsoefeningen en bewegingsadviezen toepasbaar zijn in uw dagelijks leven, waardoor u direct resultaat ervaart.

Oefentherapie is gericht op de lange termijn. Het gaat om structureel gezonder bewegen: bij dagelijkse werkzaamheden in en om het huis, tijdens uw hobby’s en op het werk. Daarom helpt de therapeut u zo optimaal mogelijk te functioneren, niet alleen nu maar ook in de toekomst.

Uw therapeut kan u helpen bij reumatische klachten en aandoeningen als: