Houdings en bewegingsklachten

Doet het zeer als u een bepaalde houding aanneemt dat voorheen geen moeite kostte? Gaat bewegen u opeens een stuk moeilijker af of heeft u last van stramheid?

Bukken, tillen, zitten, staan en lopen zijn activiteiten waar u nauwelijks bij nadenkt, tenzij het opeens niet goed meer gaat of pijnlijk is. Houdings- en bewegingsklachten zijn meestal het gevolg van een verkeerde houding of overbelasting van spieren, banden en pezen. Ook stress kan lichamelijke klachten veroorzaken.

Nek-, arm- en schouderklachten komen vaak door stress, een sportblessure of een verkeerde werkhouding aan een computerwerkplek. Maar ook een scheurtje in de meniscus, een slijmbeursontsteking of een sportblessure kan tot vervelende klachten leiden. Houdings- en bewegingsklachten kunnen ook ontstaan door een ziekte of aandoening, zoals artrose, scoliose of osteoporose (botontkalking).

De therapeut behandelt ook houdings- en bewegingsklachten als gevolg van ziektes en aandoeningen, zoals:

Hoe helpt uw therapeut u?

In een kennismakingsgesprek (de intake) brengt de therapeut uw klachten in kaart. Afhankelijk van de oorzaak krijgt u verschillende houdings- en bewegingsadviezen. Door middel van oefeningen leert u bepaalde spieren te versterken en andere te ontspannen of op lengte te brengen. Dit maakt u bewust van uw eigen houding en bewegingspatroon.

De oefeningen en adviezen die u krijgt zijn afgestemd op uw lichaam en uw dagelijkse activiteiten. Hierbij kijkt de therapeut zowel naar uw werkomgeving (bijvoorbeeld de hoogte van uw stoel en bureau) als naar uw thuissituatie (stofzuigen, strijken) en hobby’s (bijvoorbeeld sporten, tuinieren, klussen).

Door de adviezen toe te passen, leert u uw eigen mogelijkheden optimaal te benutten. Een oefenschema dat geheel bij uw lichaam past, helpt u daarbij. Want ongeacht uw klachten is het cruciaal dat u blijft bewegen; u zult merken dat uw klachten daardoor afnemen.

Uw therapeut kan u helpen bij houdings- en bewegingsproblemen als gevolg van spier- en gewrichtsklachten, zoals: