Spanningshoofdpijn

Heeft u last van een drukkende, knellende hoofdpijn? Voelt het alsof er een strakke band om uw hoofd zit? Van uw schouders lopen er spieren naar uw nek en hoofd. Op die spieren staat dan waarschijnlijk te veel spanning.

Een verkeerde (werk)houding of psychische spanning kan de oorzaak zijn. Misschien gaat uw hoofdpijn gepaard met lichamelijke klachten: bijvoorbeeld moeheid, rugpijn of maagklachten. Spanningshoofdpijn kan ook samengaan met psychische klachten. Denk hierbij aan nervositeit, somberheid, lusteloosheid of slaapproblemen.

Als de hoofdpijn aanhoudt of steeds terugkomt, beperkt het u in uw dagelijks functioneren. De therapeut kan u behandelen als u (spier) spanningshoofdpijn hebt.

Hoe helpt de therapeut u?

In een kennismakingsgesprek (de intake) brengt de therapeut uw klachten in kaart. Afhankelijk van de oorzaak krijgt u verschillende oefeningen, waarbij u het verschil gaat ervaren tussen (spier)spanning en ontspanning. Het afwisselend aanspannen en ontspannen van uw spieren stimuleert uw doorbloeding.

Tijdens de behandeling leert u hoe u stress beter kunt hanteren, goed ademhaalt, adequaat op signalen van uw lichaam reageert en een gezonde lichaamshouding aanneemt. Bij de houdingsoefeningen ligt het accent op de stand van uw schouders en hoofd en de strekking van uw wervelkolom en nek.

Als u een betere spierbalans en een gezondere houding hebt ontwikkeld, richt de therapeut zich op de optimalisering van uw dagelijkse bewegingspatroon. U zult merken dat uw klachten afnemen door een betere lichaamshouding in combinatie met een verantwoorde manier van bewegen.

Uw therapeut kan je helpen bij klachten als: